Úvod: Když zpomalíme
V digitální éře plné umělé inteligence, automatizace a rychlé výroby se může zdát, že tradiční řemesla jako tkalcovství, košíkářství, kovářství nebo hrnčířství patří minulosti. Ale opak je pravdou. Právě mladí lidé se k těmto řemeslům vracejí s nečekaným nadšením. Proč? Odpověď je hlubší než jen „nostalgie“ – souvisí s hledáním smyslu, zpomalení a autentického kontaktu s materiálem.
1. Konec odcizení: Řemeslo jako cesta k sobě
Mnozí mladí lidé, často vystudovaní v oblastech digitálních médií, designu nebo umění, zjišťují, že jim chybí fyzický kontakt s tvorbou. V řemesle je vše konkrétní – ruce, nástroj, materiál. Není to jen o produktu, ale o procesu, rytmu a vztahu.
Citace studentky tkalcovství z FAVU:
„Když tkalcovský stav začne zpívat, je to úplně jiný svět než Adobe Illustrator.“ (z výstavy Textilní manifest, Brno, 2024)
2. Ekologie a udržitelnost: Řemesla jako součást slow movementu
Trend „slow design“ a „slow life“ přináší i nový pohled na materiály – místní, obnovitelné, přírodní. Místo plastu přichází proutí, místo syntetiky vlna a len. Řemeslná výroba je často energeticky méně náročná a vytváří produkty s dlouhou životností.
Např. iniciativa Vlněna z Beskyd obnovuje zpracování ovčí vlny z regionálních chovů:
? https://vlnenezpravy.cz
3. Vznik komunit a řemeslných dílen
V posledních letech se v Česku objevilo množství komunitních řemeslných center – například:
-
Kreativní hub DEPO2015 v Plzni – nabízí kovárnu, dřevo a textilní dílnu.
? https://www.depo2015.cz -
Pragulic Dílna – spojuje lidi bez domova a veřejnost v řemeslné tvorbě.
? https://pragulic.cz
Tyto prostory nejsou jen „workshopy“. Jsou místa setkávání generací a přenosu dovedností.
4. Řemeslo jako umění
Tradiční řemesla se čím dál víc prolínají s volným uměním a designem. Studenti z UMPRUM nebo FAVU používají techniky jako tkalcovství, smalt, intarzie nebo lití bronzu v uměleckém kontextu – často s kritickým či aktivistickým podtextem.
Například výstava Řemeslo jako výpověď v Moravské galerii (2024) představila mladé umělce, kteří využívají staré techniky k vyjádření současných společenských témat (gender, identita, klimatická krize).
5. Nová vlna mistrů
Mnohé učební obory a mistrovské školy řemesel, které dřív zely prázdnotou, dnes zažívají návrat studentů – často z vysokých škol, kteří hledají něco reálného. Příkladem je:
-
Škola řemesel v Jaroměři – nárůst zájmu o umělecké kovářství o 60 % mezi lety 2020–2024.
? https://sosjaromer.cz
6. Řemeslo jako kulturní dědictví i inovace
UNESCO zařazuje tradiční řemesla mezi nehmotné kulturní dědictví – a právě mladí lidé zajišťují, že tyto techniky nezaniknou, ale zároveň je posouvají dál. Místo kopírování vytvářejí nové tvary, nové významy, nové kontexty.
7. Digitální řemesla: paradox návratu
I technologie pomáhají návratu řemesel – online tutoriály, živé streamy z dílen, komunitní skupiny na Facebooku a platformy jako:
-
Patreon (např. Weaving with Rebecca Mezoff)
-
Instagramová komunita tkalců pod #weaversofinstagram
Dokazují, že tradiční nemusí být staromódní.
Závěr: Řemeslo není minulost. Je budoucnost.
Renesance řemesel není retro móda. Je to odpověď na zahlcení, odcizení a krizi vztahu ke světu. Je to návrat k pomalosti, péči, hrdosti z tvorby a vědomí, odkud věci pochází.
A je to výzva i pro školy, galerie, města a kulturní instituce – začít brát řemeslo vážně.