Dítěti to jde. Hraje, tančí, kreslí, hraje divadlo – a v ZUŠ už se rozhlíží po dalších výzvách. Co dál? Pokud uvažujete o dalším studiu v uměleckém směru, máte v Česku několik možností: konzervatoře, vyšší odborné školy a vysoké školy uměleckého zaměření.
V tomhle článku přinášíme základní přehled možností, kam může talentované dítě směřovat dál.
1. Konzervatoře – cesta k profesionálnímu umění
Konzervatoře jsou šestileté střední školy (nebo osmileté v případě tance), které připravují žáky přímo na dráhu profesionálního hudebníka, zpěváka, tanečníka nebo herce. Studium je velmi intenzivní a kombinuje všeobecné vzdělání s odborným výcvikem.
Obory:
-
hudební nástroje, zpěv, dirigování
-
tanec (klasický, moderní)
-
herectví, muzikál
-
populární a jazzová hudba (vybrané školy)
Kde:
Např. Brno, Praha, Ostrava, Plzeň, Teplice, Pardubice, Kroměříž...
Věk nástupu: obvykle po 9. třídě ZŠ
2. Vyšší odborné školy (VOŠ) – specializace pro dospívající umělce
Vyšší odborné školy často navazují na konzervatoř nebo gymnázium. Nabízí prakticky zaměřené vzdělání v oblasti designu, hudební produkce, scénografie, výtvarného umění nebo pedagogiky.
Obory:
-
umělecké vzdělávání a pedagogika
-
zvuková technika, hudební produkce
-
scénografie, grafika
-
design a multimédia
Kde:
VOŠ Scholastika (Praha), VOŠ Brno, VOŠ Jihlava, SUPŠ a VOŠ Turnov...
Věk nástupu: po maturitě
3. Vysoké školy umění – cesta k profesi i hlubší tvorbě
Pro talentované a motivované absolventy je dalším krokem umělecká VŠ. Studium je často koncipováno jako ateliérové, s důrazem na individuální rozvoj.
Hudba: JAMU, HAMU, Akademie umění v Banské Bystrici
Výtvarné umění: AVU Praha, FaVU Brno, UMPRUM
Divadlo: DAMU, JAMU, konzervatoře s VOŠ
Tanec: HAMU (katedra tance), soukromé školy
Věk nástupu: po maturitě nebo VOŠ/konzervatoři
Pozor: velmi náročné přijímací zkoušky
4. Alternativy a zahraničí
Ne každému sedne český systém. Některé děti vyhledávají soukromé školy, zahraniční akademie, letní kurzy nebo přípravné ročníky. Dobrý přehled škol i možností studia najdeš na zonaumeni.cz.
5. Co rozhoduje?
-
Vnitřní motivace dítěte – ne rodičova ambice
-
Úroveň samostatnosti a disciplíny – umění je dřina
-
Zájem o daný obor mimo školu – tvoří i ve volném čase?
-
Podpora pedagoga v ZUŠ – často umí výborně nasměrovat
Závěr
Ne každé dítě zůstane u umění celý život. Ale pokud v něm našlo vášeň, mělo by mít možnost ji rozvíjet naplno. Český vzdělávací systém nabízí cestu pro každého – od profesionálního umělce až po tvůrčího pedagoga.
? Talent nestačí. Ale když se spojí s prostředím, které ho chápe a podporuje, vznikají velké věci.